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ADOM – 始めるためのヒントとコツ

ADOM ゲームをプレイする前に、これらの単純だが役立つヒントとコツを知っておく必要があります。何かヒントがありましたら、お気軽にお知らせください!

プレイする前に知っておくべきこと

キャラクター作成

簡単に開始できるクラスには、次のものがあります。

  • アーチャー:ゲームで最も強力で安全なクラスの 1 つです。特に弓とクロスボウを重視するクラスです。集中スキルから始まるので、サイドで呪文を唱えることもできます。
  • パラディン:強力なスキルセット、優れた初期装備、近接攻撃と呪文発動の両方の能力、簡単に彼らの食事を喜ばせることができます。
  • プリースト:パラディンに似ていますが、キャスティング側に重点を置いています。呪われたアイテムを回避するのに役立つ、便利なアイテム ステータスの検出スキルから始めます。
  • バーバリアン/ファイター/ヒーラー/デュエリスト:さまざまなフレーバーの近接格闘家。バーバリアンは肉体的に最も強く (しかし、非エルフは読み書きができません)、ファイターは最もバランスが取れており、ヒーラーは最も回復力があり、デュエリストは最高の武器スペシャリストです。
  • 魔法使い:序盤は非常に虚弱ですが、成長すると非常に強力になり、実質的にすべての状況で膨大な量のオプションを利用できます。
  • エレメンタリスト:基本的に単純な魔法使いで、レベルが上がるにつれて自然に呪文を学習します。魔法使いよりも簡単に始められますが、長期的にはそれほど多くの選択肢はありません。

人種に関する考慮事項:

  • ほとんどのダーク エルフ、オーク、トロールは混沌として開始するため、初心者には特定の操作が難しくなる可能性があります。ダーク エルフとオークは非常に望ましい弱点発見スキルから始めますが、トロールは非常にタフです (ただし、レベルアップは非常に遅い)。
  • ミスト エルフは優れたキャスター スタッツを備えていますが、非常に虚弱で、特定の指輪やお守りなどの鉄製のアイテムからダメージを受けるため、最初の選択肢としては適していません。
  • ノームは非常に速くレベルアップするので、最初は弱いクラスに特に適しています。また、エルフよりもタフであるため、非常に安全な魔法使いの種族となっています。
  • ドラケリングはバランスが取れており、最初は優れた能力を持ち、酸を吐き出すことができるため、ボーナスの遠距離オプションを与えることができます。特に、それらが不足しているクラスには便利です.

注目すべき星座:

  • キャンドルは常に堅実な選択肢であり、ヒーリング スキルがなくても (特にヒーリング スキルがあれば) 強力な自然 HP 再生を提供し、無料のタレントも問題ありません。初心者におすすめ
  • Raven は大幅なスピード ブーストを与え、すべてのアクションを著しく高速化します。また、レイヴン以外のキャラクターよりも 20 レベル早く特定のゲーム中クエスト報酬 (強力なポールアーム) を獲得することもできます。
  • 本は、セミキャスターが呪文を習得するのをより簡単にします。集中スキルを持っているが、アーチャーやヒーラーなどの本質的にスペルキャスターではない非マインドクラフト クラスに適しています。
  • 初期属性について:タフネスはどのキャラクターにとっても重要であり、ほとんどの場合、識字率と適切な視力範囲を保証するために、少なくとも 10 の学習と知覚が必要です。キャスターにとって学習、意志力、マナはすべて重要です。カリスマ性と外見は非常にニッチな用途であり、ほとんどのキャラクターのダンプ統計と見なされます。ただし、開始時の属性が 7 で割り切れる場合はボーナスの才能を持って開始するため、それらを安価に調達できるため、それを達成するのに役立ちます。
  • 多くの才能には、他の才能を含め、さまざまな前提条件があります。これらはゲーム内で表示されないため、詳細については wiki のタレント ツリーを参照してください。簡単に見逃してしまう特別なオプションには、戦利品を増やすための「トレジャー ハンター」(アラート + 守銭奴)や、強力な開始アイテム(カリスマ + 家族への恩恵)のための「家族の後継者」などがあります。

一般的なアドバイス

  • The ADOM Guidebook is a historically useful resource, though some information is outdated by now. The ADOM wiki has been maintained over the various patches.
  • Don’t forget to try prayer if you’re in a dire spot! Prayers cost piety which is primarily gained by sacrificing gold, corpses and living creatures on co-aligned altars (Shift-O sacrifices a living creature standing on an altar tile.).
  • It’s good to always have a ranged weapon equipped for some free shots at approaching enemies, at least some stones to throw if nothing else. In the same vein, even a spellcaster should be prepared having to engage in melee at times.
  • Eating corpses can have a variety of effects, some desirable and some not. You can safely eat the corpses of most common creatures, with some exceptions like kobolds and normal rats.
  • You can get a rough estimate of an unknown item’s quality by checking how much a shopkeeper is willing to pay for it.
  • Combat tactics can be changed on the fly with the F1-F7 keys without it consuming an action. Offensive tactics are especially useful when firing a ranged weapon for example, while casters tend to stay on the defense. Note that Berserk tactic prevents improving one’s skill with shields, while Very Defensive/Coward tactics do the same for weapons. Coward also makes you move faster while very low on health.
  • There are two mutually exclusive quests in the first town, one by the druid and the other by the village elder. The latter is the easiest way for a (non-Chaotic) character to learn the very important Healing skill that boosts HP regeneration. The quest involves finding the mad town carpenter from a nearby cave who one should try not to kill, but instead lead to the wandering healer found on an earlier level of the cave.
  • Before you dive into a dungeon, it can be worth visiting the shop in the outlaw village southwest of the first town. Even if you can’t afford anything, walking over the items will permanently identify them for the future.
  • Spear and shield is a solid weapon combination for almost every class for their hefty avoidance bonuses when trained. Swords are also always reliable. Be careful of cursed items though, and keep an eye out for items with irregular weights as they might be made of rarer materials.
  • You can make holy water by dropping water (or “watery potion,” which is just unidentified water) on the altar of a god who likes you. Anything dipped in holy water will become blessed. A lot of items become much better when blessed, and in a pinch it also allows you to remove (previously) cursed equipment.
  • Quick-marking spells and abilities to number keys via the in-game menu can expedient the use of anything you make frequent use of.